יהלומים צבעוניים - כל מה שאתם צריכים לדעת עליהם

יהלומים צבעוניים - כל מה שאתם צריכים לדעת עליהם

יהלומים צבעוניים המוכרים גם בשם 'יהלומי פנסי' (fancy color diamond), הם יהלומים שבעקבות  סיבות שונות קיבלו צבע, בשונה מיהלום 'רגיל' שהוא חסר צבע (שקוף). מה שהופך את היהלומים הצבעוניים למיוחדים הוא היופי שלהם והעובדה שהם בדרך כלל יותר נדירים מיהלומים לא צבעוניים. היחס בין יהלומים צבעוניים לרגילים לא ידוע בוודאות אך קיימת ההערכה שעל כל 10,000 יהלומים יש אחד צבעוני.

 

מה הם יהלומים צבעוניים?

היהלומים הצבעוניים נמצאים במכרות של יהלומים רגילים, אין מכרות מיוחדים ליהלומים צבעוניים אך יש מכרות בהם יש יותר יהלומים צבעוניים מאשר במכרות אחרים. היהלומים הרגילים עשויים מסריגים של פחמן. יהלום צבעוני נוצר כאשר בתהליך היווצרותו ל היהלום הרגיל, נלכדו ביהלום אטומים מסוגים אחרים שאינם פחמן. דרך נוספת להיווצרותו של יהלום צבעוני היא דפורמציות (שינוי מבני) בסריג של היהלום, כלומר בחיבור בין האטומים והמולקולות שלו.

 

 

מגוון צבעים - באילו צבעים יהלומים מגיעים?

 

באופן כללי שהיהלומים יכולים לקבל את כל צבעי הקשת אך יש צבעים נדירים ביותר. היהלום החום, הכתום והצהוב הם היהלומים הצבעוניים הכי נפוצים, הם נוצרים בשל חדירת חנקן לתוך מבנה היהלום בזמן שהתגבש. יהלומים ורודים ואדומים הוא היהלומים הנדירים ביותר והם נוצרים מדפורמציות של סריג היהלום. בין היהלומים הכתומים צהובים הנפוצים יותר לבין האדומים ורודים הנדירים ביותר ניתן למצוא יהלומים ירוקים שחורים וכחולים. יהלום ירוק נוצר מקרנות רדיואקטיביות על היהלום בעומק האדמה. יהלום כחול נוצר מכניסה של יסוד הבור נקרא גם בורון). יהלום שחור נוצר מחדירת גרפיט ליהלום בזמן שנוצר.

 

באילו צורות אפשר לקנות יהלומים צבעוניים

 

ניתן ללטש יהלום צבעוני לכל צורה ממש כמו יהלום רגיל עם זאת יש לשים לב להבדל מרכזי בין היהלום הצבעוני לרגיל. כפי שנסביר ערכו של יהלום צבעוני נקבע לפי חוזק צבעו ולכן בדרך כלל יבחרו ליהלומים כאלו צורות ליטוש המחזקות את הצבע. נפרט את צורות הליטוש הנפוצות:

  • יהלום עגול: הצורה הנפוצה ביותר, היהלום מלוטש כעיגול הנוצר מכמה עשרות פאות.
  • יהלום פרינסס: מספר שתיים בתפוצתו אחרי העיגול, היהלום מעוצב כריבוע. צורות הריבוע טובות ליהלומים צבעוניים בגלל הדגשת הצבע שהם יוצרות.
  • יהלום רדיאנט: קובייה בעלת פינות חתוכות. גם צורה זו טובה ליהלומים צבעוניים בגלל הצורה הריבועית שלה.
  • יהלום קושיין: ריבוע ובתחתיתו מעין פירמידה, זוהי הצורה העתיקה של ליטוש יהלום וגם היא טובה ליהלומים צבעוניים.
  • יהלום אשר: יהלום הבנוי מריבוע מעל ריבוע כאשר כל ריבוע שמתרחק ממרכז היהלום קטן יותר מהריבוע שלפניו, הקרוב יותר למרכז היהלום.
  • יהלום טיפה: כמו שהוא נשמע, יהלום המלוטש כצורת טיפה.
  • יהלום אמרלד: מלבן שפינותיו חתוכות.
  • יהלום בצורת לב: כפי שהוא נשמע, יהלום בצורה של לב.
  • מרקיזה: יהלום הנראה כמו סירה קטנה.
  • יהלום אובל: יהלום בצורה של אליפסואיד, אליפסה תלת ממדית.

 עגילים עם יהלומים צבעוניים

 

הגורמים המשפיעים על ערך של יהלום צבעוני

על ערכו של יהלום צבעוני משפיעים בעיקר הצבע, נדירותו ובנוסף עוצמת צבע.

מטבע הדברים היהלומים בעלי הצבעים הנדירים יותר יקרים יותר מיהלומים בעלי צבע נפוץ. לכן למשל יהלומים צהובים חומים וכתומים הם הזולים ביותר, אחרים ירוקים שחורים וכחולים והיקרים ביותר שהם גם היהלומים הנדירים ביותר, הם היהלומים האדומים והוורודים.

פרמטר נוסף המשפיע על ערכו של יהלום צבעוני הוא עוצמת הצבע. את עוצמת הצבע מקובל לדרג בצורה הבאה:

ראשית ישנו דירוג ראשוני ליהלומים הנע בין D-Z לפי אותיות הABC. הדירוג הזה קובע את צלילותו של היהלום. Z הוא יהלום עם גוון עמוק, כהה וצהוב וD הוא יהלום צלול לגמרי ושקוף. ככל שהאות מתקרבת לD כך מחיר היהלום יקר יותר.

הדירוג השני הוא דירוג היהלומים הצבעוניים (fancy color). הדירוג הבסיסי מתחלק לכמה רמות מהנמוך הזול ביותר לגבוה והיקר ביותר:

  1. Fancy light – יש צבע אבל הוא דל.
  2. Fancy – יש צבע כל מה שהוא לא ממש שקוף אבל הצבע כן ברור.
  3. Fancy intense- יש צבע חזק.
  4. Fancy vivid – הצבע ברור ועז.

את דירוגי עוצמת הצבע בוחנים במעבדה גמקולוגית (מעבדת אבני חן) בשם GIA.

הפרמטר האחרון הוא רמת הנדירות של הצבעים. כפי שציינו יש צבעים נדירים יותר ופחות אך יש יהלומים צבעוניים המעורבבים מכמה צבעים ויש כאלו עם צבע אחיד. היהלומים בעלי הצבע האחיד יקרים יותר מכיוון שהם נדירים הרבה יותר.  

בחירת היהלום הצבעוני הנכון בטבעת אירוסין 

על מנת לדעת איזו טבעת אירוסין יהלום צבעוני עליכם לקנות בשביל בת הזוג שלכם אתם צריכים לבחון מספר דברים: הצבע אותו בת הזוג מעדיפה ושהכי יתאים לה, עוצמת הצבע של היהלום בטבעת האירוסין שבחרתם, רמת הצלילות של היהלום וצורת הליטוש שצריכה מצד אחד להתאים לבת הזוג ומצד שני לפגוע כמה שפחות בצבע היהלום.טבעת יהלום צבעוני

צבע היהלום וסגנון הטבעת

טבעת אירוסין עם יהלום צבעוני תשפיע גם על הטבעת עצמה וזאת בשתי דרכים עיקריות: צבע הטבעת וצורת הטבעת.

כמו שיש יהלומים צבעוניים יש גם צבעים שונים לזהב ולכסף מהם עשויות הטבעות עצמן. צבע הטבעת יהיה צריך להתאים לצבע היהלום, כך למשל יהלום צהוב יתאים יותר לטבעת זהב צהוב ואילו יהלום אדום לטבעת העשויה מזהב אדום.

גם צורת הליטוש היהלום צריכה להיות מתאימה לצורת הטבעת. לא כל צורת ליטוש של יהלום צבעוני תתאים לכל צורת טבעת ויש לשים לב לכך.

 

קצת על ג'ול מי 

ג'ול מי (Joolme) היא חנות תכשיטים המתמחה בטבעות נישואין וטבעות אירוסין. החנות היא ספק ותיק בתחום, עם מאות ביקורות של לקוחות מרוצים (מעל 200 ביקורות ציון 4.8).

ג'ול מי משווקים יהלומים שכולם מדורגים ע"י המעבדה הגמולוגית הבינלאומית (IGL/GIA/IGI), הנחשבת לרשות המובילה בעולם היהלומים. את הטבעות ניתן לעצב אישית לפי מה שרוצים: גודל היהלום, צבע, צבע טבעת, צורה ועוד. כל טבעת בעיצוב אישי מסופקת עד מקסימום 10 ימי עסקים.

ניתן להגיע לסניף שלנו ולהתרשם ממבחר הטבעות באולם התצוגה שברחוב שוהם 7 רמת גן.

שאלות תשובות - יהלומים צבעוניים

האם אפשר לשלב יהלום רגיל ויהלום צבעוני בטבעת אירוסין?
ניתן לעצב טבעת אירוסין בכל צורה שרוצים ולכן אפשר לעצב טבעת הכוללת גם יהלום רגיל וגם יהלום צבעוני. כשעושים שילוב כזה חשוב לשים לב שהיהלומים נראים טוב ביחד, לא כל שילוב יראה טוב.
האם יהלומים צבעוניים יקרים יותר מיהלומים סטנדרטים?
כמו שהסברנו במאמר, יהלומים צבעוניים נדירים יותר מיהלומים סטנדרטים ולכן הם יקרים יותר מהם. עם זאת יש צבעים מסוימים שלפעמים יהיו זולים יותר מיהלומים רגילים למרות שהם נדירים יותר. הסיבה לכך היא בדרך כלל ההבדל ברמת הצלילות של היהלום (דירוג הD-Z) עליו דיברנו במאמר. כלומר ייתכן שיהלום צבעוני בצבע לא נדיר מאוד (למשל צהוב או שחור) בדרגת צלילות נמוכה יהיה זול יותר מיהלום רגיל שדרגת הצלילות שלו גבוהה מאוד והא שקוף כמעט לגמרי.
חזרה לבלוג