30 יום החזר כספי או החלפה - ללא שאלות

כל מה שאתם צריכים לדעת על יהלומים סינטטיים

כל מה שאתם צריכים לדעת על יהלומים סינטטיים

יהלומים סינטטיים, המכונים גם יהלומי מעבדה, צוברים תאוצה בשנים האחרונות כתחליף ליהלומים טבעיים במחיר אטרקטיבי יותר. יהלומים אלו נוצרים בתנאי מעבדה מבוקרים, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות המחקות את התהליך הטבעי של יצירת היהלומים. במאמר הבא, המומחים של ג'ול מי יסבירו הכל על יהלומים סינטטיים ונענה על שאלות שעשויות להתעורר בנושא.

מה הם יהלומים סינטטיים?

יהלומים סינטטיים, או יהלומים מלאכותיים, הם יהלומים שמיוצרים במעבדה ולא בתהליך טבעי. יהלומים אלה דומים בתכונותיהם הכימיות והפיזיות ליהלומים טבעיים, והם נוצרים בתהליך המחקה את התהליכים הטבעיים שבמסגרתם נוצרים יהלומים במעמקי כדור הארץ.

הניסיון לייצר יהלומים סינטטיים החל כבר במאה ה-19, אך ההצלחה הממשית הראשונה הושגה רק בשנות ה-50 של המאה ה-20. מאז, הטכנולוגיה התפתחה והשתפרה, וכיום ניתן לייצר יהלומים באיכות גבוהה מאוד במעבדות מתקדמות.

יהלומים סינטטים

איך יהלומים סינטטיים נוצרים?

היווצרותם של היהלומים הסינטטיים אינה נובעת מהתפתחות חדשה ומהפכנית בעולם התכשיטנות, אלא דווקא כתוצאה משימושים תעשייתיים. למרות העובדה שיהלומים שימשו כתכשיטים מאז ומתמיד וקישטו בתי מלוכה ובני אצולה, השימוש העיקרי בהם כיום הוא בתעשייה, ככלי חיתוך במפעלים גדולים, בשל היותם החומר הקשה ביותר בטבע. 

בתחילת המאה העשרים, קבוצה של חוקרים גילתה כי חימום גרפיט, המכיל אלמנטים כימיים דומים לאלו של פחמן טהור שממנו נוצרים יהלומים בטבע, יוצר לחץ שמדמה את הלחץ הטבעי המופעל על מינרלים אלה. הלחץ מהווה מרכיב קריטי ביצירת יהלום, וכאשר הוא משולב עם טמפרטורה גבוהה, כמו זו הקיימת במעמקי האדמה ליד ליבת כדור הארץ, נוצרים יהלומים. מספר שנים מאוחר יותר, מדעני חברת ג'נרל אלקטריק הצליחו לדמות תנאי חום מתאימים באמצעות כבשנים, וכך נוצר היהלום הסינטטי הראשון.

בתחילה, השימוש ביהלומים סינטטיים היה תעשייתי בלבד, עקב איכותם הירודה, והם שימשו כחומרי ציפוי לכלי חיתוך מתכות. בהמשך, שובצו יהלומים אלה במכשירים אלקטרוניים. אף על פי כן, עם השנים ועם התפתחות הכלים הטכנולוגיים, בראשית המילניום הנוכחי, נמצאה הדרך ליצור יהלומים סינטטיים באיכות שמתאימה לליטוש ובאיכות זהה ליהלומים טבעיים. כל זאת, בעלות הפקה שאינה עולה על עשרים אחוז מעלויות הכרייה של יהלומים טבעיים, מה שהפך את היהלומים הסינטטיים לאטרקטיביים הרבה יותר.

השוואה בין יהלום סינטטי ליהלום טבעי

קשה מאוד להבחין בין יהלום סינטטי איכותי לבין יהלום טבעי, אפילו לעין מקצועית. היתרון המרכזי של יהלומים סינטטיים טמון באיכותם הגבוהה. תהליך הייצור המוקפד מאפשר ליצור יהלומים נקיים מפגמים, בעלי צבע אחיד וליטוש סימטרי מושלם. למעשה, יהלומים סינטטיים רבים עומדים בתקני האיכות הגבוהים ביותר של תעשיית היהלומים, תוך שהם מציעים מגוון רחב של צבעים, חיתוכים וגדלים. ניתן לייצר טבעות אירוסין מדהימות עם יהלומים סינטטים בדיוק כמו עם יהלומים טבעיים, עם עליית הפופולריות של יהלומים סינטטיים, צצים גם מיתוסים רבים סביבם. חשוב להפריך מיתוסים אלו על מנת לקבל תמונה אובייקטיבית יותר:

  • "מלאכותי" משמעו "מזויף": יהלום סינטטי אינו יהלום מזויף. מדובר ביהלום אמיתי לכל דבר ועניין, שנוצר בתנאי מעבדה מתקדמים.
  • יהלומים סינטטיים פחות עמידים: יהלומים סינטטיים, בדיוק כמו יהלומים טבעיים, עשויים מפחמן טהור. כתוצאה מכך, הם קשים ועמידים לא פחות, ויכולים לעמוד בתנאי שחיקה קשים לאורך שנים רבות.
  • קל לזהות יהלום סינטטי: זיהוי יהלום סינטטי מחייב ידע מקצועי וכלים מתקדמים. גמולוגים מיומנים בלבד יכולים לקבוע בוודאות, באמצעות בדיקות מעבדה יסודיות, האם יהלום הוא טבעי או סינטטי.

יתרונות של יהלום סינטטי

ראשית, יהלומים סינטטיים נמכרים במחיר זול יותר מיהלומים טבעיים, ולכן מאפשרים לכם לקבל יהלום גדול ואיכותי יותר בתקציב שייעדתם לרכישת היהלום, מבלי שתיאלצו להתפשר על האיכות. כך, בממוצע, מחירו של יהלום סינטטי נמוך בעשרים עד שלושים אחוזים ממחירו של יהלום טבעי בעל מאפיינים זהים.

שנית, בשל העלייה במודעות לאיכות הסביבה ולזכויות אדם, הפכו היהלומים הסינטטיים לאטרקטיביים במיוחד גם עבור אנשים שיכולים להרשות לעצמם לרכוש יהלום טבעי, משתי סיבות עיקריות. ראשית, כריית יהלומים טבעיים כרוכה בפגיעה סביבתית משמעותית, שכן תהליך הכרייה גורם לזיהום אוויר מים וקרקע ופוגע בבתי גידול של בעלי חיים רבים. שנית, תנאי העבודה של כורי היהלומים הטבעיים עשויים להיות קשים ואף מסוכנים. כפועל יוצא, יהלומים טבעיים אינם מיועדים רק לאלו שאינם מעוניינים או יכולים לשאת בעלויות של רכישת יהלום טבעי, אלא גם לאנשים בעלי מודעות סביבתית וחברתית.

חסרונות של יהלומים מלאכותיים

החיסרון המרכזי הגלום ברכישת יהלום סינטטי הוא שיהלומים אלה הם לרוב זולים יותר במכירה חוזרת, בשל העובדה שהם לא נדירים כמו יהלומים טבעיים. בנוסף לכך, ישנם עדיין אנשים שמעדיפים יהלומים טבעיים על פני יהלומי מעבדה. זאת, מפני שיהלומים טבעיים נוצרים במשך מיליוני שנים בתהליכים גיאולוגיים ייחודיים, כך שכל יהלום נושא עמו סיפור ייחודי וערך סמלי. יהלומים מלאכותיים, לעומת זאת, מיוצרים במעבדה תוך זמן קצר יחסית, ולכן חסרה להם אותה ייחודיות.

בסופו של דבר, הבחירה בין יהלום טבעי ליהלום מלאכותי היא עניין של העדפה אישית. ישנם אנשים שמעריכים את הנדירות והסמליות הטמונים ביהלומים טבעיים, בעוד שאחרים מעדיפים את היתרונות שטומנים בחובם יהלומים מלאכותיים, כמו מחירם האטרקטיבי והעובדה שהם ידידותיים יותר לסביבה וייצורם אינו כרוך בניצול כוח עבודה זול.

יהלומים סינטטיים ודרגות ניקיון

כמו יהלומים טבעיים, גם יהלומים סינטטיים מדורגים לפי דרגות ניקיון. לרוב, יהלומים סינטטיים מציגים דרגות ניקיון גבוהות במיוחד, מאחר וניתן לשלוט על תהליך הייצור ולהימנע מחדירתם של מזהמים. ואכן, עם השנים השתפרה באופן משמעותי טכנולוגיית ייצור יהלומי המעבדה, כך שהם מציגים לא אחת דרגת ניקיון גבוהה אף מזו של יהלומים טבעיים.  אלמנטים נוספים שמשפיעים על מחירו של יהלום ורלוונטיים אף ליהלומים מלאכותיים הם משקל היהלום בקראט, צורת היהלום, החיתוך והצבע שלו.

איך לוודא שקונים יהלומים סינטטיים איכותיים?

על מנת שתוכלו להבטיח שהיהלום הסינטטי שאתם מעוניינים לרכוש הוא אכן איכותי, ודאו כי הוא מגיע עם תעודת איכות ממעבדה גמולוגית בינלאומית מוכרת, כמו IGL, GIA או IGI. בנוסף, רכשו את היהלום ממוכר אמין ובעל מוניטין טוב, החבר בבורסת היהלומים

אנו בג'ול מי מבינים כמה חשוב לבחור את היהלום המושלם. לכן, אנחנו מציעים לרוכשים שלנו אפשרות לעצב את טבעת היהלום בהתאמה אישית מלאה. כל יהלום המשווק על ידינו מדורג על ידי מעבדות גמולוגיות בינלאומיות, על מנת להבטיח איכות חסרת פשרות. אנו מזמינים אתכם לבוא ולהתרשם מתכשיטים ויהלומים הזמינים בתצוגה שלנו ולמצוא את היהלום המושלם להצעת נישואין בלתי נשכחת.

שאלות ותשובות

  • איך אפשר לזהות יהלום סינטטי?

    • לאור ההתקדמות הטכנולוגית המרשימה בתחום היהלומים הסינטטיים, רק גמולוג מיומן יכול לזהות יהלום סינטטי בעזרת כלים מתקדמים ובדיקות מעבדה.
  • איזו דרגת ניקיון היא הנפוצה ביהלומים סינטטיים?

    • לרוב, יהלומים סינטטיים מציגים דרגות ניקיון גבוהות, שכן ניתן לשלוט בתהליך הייצור ולהפחית חדירת מזהמים במסגרת תהליך הייצור. 
  • האם יש יהלומים מלאכותיים צבעוניים?

  • האם מקובל לקנות יהלום סינטטי בטבעת אירוסין?

    • כן, יותר ויותר אנשים בוחרים ביהלומים סינטטיים לטבעות אירוסין בשל היתרונות הרבים שלהם, כולל המחיר הנמוך יותר וההשפעה הסביבתית המופחתת.
חזרה לבלוג